dimecres, 26 d’octubre del 2011

La controvèrsia personalitzada

Jan Saudek és sens dubte un dels fotògrafs més impressionants i influents de la història de la fotografia. Nascut a Praga, la llavors Txecoslovàquia, el 13 de maig de 1935, rep la seva primera càmera el 1950, una Kodak Baby Brownie, sobre la qual el propi Saudek diu: "l'únic que es pot fer amb aquesta càmera és carregar  la pel · lícula, prémer el botó i fer-les, i això és exactament el que he fet fins a 1963 ".
L'obra de Saudek està profundament marcada per dos elements: d'una banda la seva infància, quan, internat amb el seu germà bessó en un camp de concentració va aconseguir escapar per un cop de sort dels experiments de Josef Mengele, i per altra, quan cau en les seves mans el catàleg de l'exposició "The family of man" del fotògraf americà Edward Steichen que el va valorar com una expressió d'una profunda necessitat d'harmonia familiar, i li va obrir la perspectiva d'expressar a través de la fotografia.
 La mirada de Saudek és complexa, fosca, pertorbadora en tots els seus aspectes. Sexe, desig, mort, innocència, luxúria, ironia, bellesa, envelliment, es barregen i competeixen en la seva obsessiva figuració de realitats filtrades d'emocions. Introduir-se en les imatges de Saudek resulta una experiència inquietant, un anar i venir entre l'atracció i la repulsió, entre la conciliació i la confrontació. Les seves fotografies evoquen imatges de l'alegria i l'esperança en constant conflicte amb les de la tragèdia i la desesperació, de vegades dins d'una mateixa obra





                                                                                                              Font: Enkil.org

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada